Gunkanmaki sushi

Gunkanmaki sushi

'Gunkan' betekent slagschip in het Japans, 'maki' is de benaming voor opgerolde sushi. Deze sushi heeft inderdaad iets weg van een bootje. Gunkanmaki is een soort eetbaar mandje dat je met verschillende ingrediënten kan vullen. Dit recept is zeker niet moeilijk en de combinaties zijn oneindig. Ik maak twee verschillende soorten: gunkanmaki gevuld met maïssalade en met zalm en avocado.

De verhouding rijst:water is ongeveer 1:1,5, dus 300 gram ongekookte rijst kook je in 450 ml water. Voeg zout aan het water toe. Kook de rijst voor 10 minuten op laag vuur, zet het vuur uit en laat de rijst 15 minuten stomen (zonder in de pan de kijken!), of kook de rijst zoals vermeld op de verpakking. Spreid na het koken de rijst uit op een bord zodat het kan afkoelen en giet er een paar eetlepels rijstazijn overheen. Als de rijst is afgekoeld kan je de sushi vormen. Je kan dit

met je handen doen, maar je kan ook een sushi vorm gebruiken. Ik heb voor dat laatste gekozen; je krijgt dan sushi die ongeveer even groot zijn. In één vorm gaat 100 gram gekookte rijst en levert 5 sushi op, dus in totaal zal je 20 sushi maken. Houd een kommetje met water in de buurt om je handen vochtig te houden, dan blijft de rijst er niet aan kleven als je de mal vult of met je handen de sushi vormt.

Neem een vel nori. Nori is gemarkeerd met lijnen: de breedte van de strook wordt de hoogte van de sushi. Knip de nori langs deze lijnen en wikkel de stroken om de rijst heen. Om te zorgen dat de

nori niet losraakt, kan je het aan elkaar plakken met een korrel rijst. Besmeer iedere sushi met een beetje wasabi.

Snijd de avocado in kleine blokjes, voeg citroensap toe om verkleuren te voorkomen en breng op smaak met zout. Snijd ook de zalm fijn. Vul de sushi aan een kant met zalm, en aan de andere kant met avocado. Voor de maïssalade

meng je maïs met wat mayonaise en voeg je naar smaak zout, peper en bieslook toe. Sushi eet je het lekkerst met soyasaus en extra wasabi (als je van pittig houdt!). Wacht niet te lang, want de nori wordt snel minder knapperig.

Ingrediënten:

  • 400 gram gekookte sushirijst
  • 4 vellen nori (zeewier voor sushi)
  • rijstazijn
  • wasabi
  • soyasaus
  • 150 gram mais
  • een avocado
  • 200 gram zalm
  • mayonaise
  • citroensap
  • bieslook
  • peper
  • zout

Benodigdheden:

  • kommetje met water om je handen te bevochtigen
  • pan om rijst in te koken
  • sushi mal (optioneel)