Bloemkoolrijst

Bloemkoolrijst is een manier om bloemkool te bereiden: de bloemkool wordt fijngehakt zodat het op rijst lijkt. Bloemkoolrijst kan je op dezelfde manier eten als rijst, verwerkt in een gerecht of gewoon zoals het is. Je hoeft het trouwens niet eens te bakken, je kan bloemkoolrijst ook rauw eten door er bijvoorbeeld een salade van te maken. Bloemkool is een koolhydraatarm alternatief voor gewone rijst en je eet zo ook nog eens meer groente. Dit is dus een heel gezond recept!

Snijd een halve de bloemkool in roosjes en was met water. Doe de bloemkoolroosjes in een keukenmachine met een mes, maar zorg er voor dat je de keukenmachine niet helemaal vult.

Pulseer totdat je korrels hebt. Heb je geen keukenmachine? Dan zou je een grove rasp kunnen gebruiken.

 Zet een koekenpan op middelhoog vuur en doe hier een beetje olie in. Plet een teentje knoflook met de platte zijde van een mes en bak in de olie. De knoflook zit er alleen in om smaak af te geven; later vis je het teentje uit de rijst. Bak de bloemkoolrijst en roer regelmatig. Besprenkel 

met een beetje zout. Doe eventueel even een deksel op de pan. De bloemkoolrijst is klaar als de structuur al dente is; bloemkoolrijst heeft een bite en zal niet zo zacht worden als gewone rijst. Ik vind het lekker om de bloemkoolrijst met wat citroensap te besprenkelen.

Bij de bloemkoolrijst at ik worteltjes uit de oven met knoflook, tijm en honing: snijd de worteltjes door twee├źn en wrijf in met wat olijfolie, tijm, honing, een teentje geraspte knoflook en een

beetje zout. Bak in een voorverwarmen oven op 220 graden Celsius voor 20 minuten tot een half uur.

Ingredi├źnten:

  • halve bloemkool
  • olijfolie
  • zout
  • teentje knoflook
  • citroensap

Benodigdheden:

  • koekenpan
  • keukenmachine